Na wystawie w Genewie Dacia prezentuje swój szósty model. Kosztujący od 11 900 EUR Duster to terenowy samochód przystępny cenowo dla każdego. Dacia Duster, w kwietniu oficjalnie zadebiutuje w Polsce. Auto będzie dostępne już od 39 900 zł w wersji 4x2 i od 49 900 zł w wersji 4x4.
Dacia Duster jest wyjątkowo atrakcyjna cenowo i ekonomiczna w eksploatacji.W Europie Zachodniej ceny zaczynają się od 11 900 EUR brutto w wersji 4x2 oraz od 13 900 EUR brutto w wersji 4x4.
Duster jest solidnym, niezawodnym i łatwym w obsłudze samochodem z napędem na cztery koła, przeznaczonym dla klientów potrzebujących na co dzień prawdziwego terenowego samochodu.
Samochód terenowy często kojarzy się z dużymi wymiarami. Dacia Duster jest tego zaprzeczeniem. Dzięki długości 4,31 m i szerokości 1,82 m najnowsze dziecko Dacii jest autem kompaktowym. Pozwala jej to na swobodne poruszanie się zarówno w miejskim otoczeniu, jak też w terenie. Wygląd Dustera wyraźnie świadczy o jej przynależności do samochodów terenowych.
Przód wyróżnia się solidnym wyglądem: poszerzone błotniki, chromowany grill, światła z podwójnym układem optycznym, imponujące relingi dachowe oraz masywny zderzak nie pozostawiają wątpliwości co do terenowego charakteru tego auta. Patrząc z profilu, wysoki prześwit, 16-calowe koła, mocno zarysowane nadkola i osłony nadwozia zachęcają do jazdy po najtrudniejszych drogach.
Wysoko umieszczony fotel kierowcy zapewnia większy komfort podczas jazdy: ułatwia zauważenie ewentualnych przeszkód i reagowanie z wyprzedzeniem. Samochód spełnia fundamentalne wymagania marki Dacia, deska rozdzielcza jest nowoczesna, prosta i funkcjonalna. Design różni się w zależności od wersji dzięki zastosowaniu różnych kolorów i wykończenia dla poszczególnych stref. Pojawia się nowy wystrój wnętrza Brązowy Shiny. Niezwykle starannie dopracowano ergonomię przełączników i czytelność podawanych informacji. Uwagę zwraca intuicyjny w obsłudze i dogodnie umieszczony przełącznik napędu na cztery koła.
Wzmocnione podwozie Dacii Duster jest przystosowane do użytku terenowego dzięki:
- dużemu prześwitowi (do 210 mm)
- krótkiemu zwisowi (822 mm z przodu, 820 mm z tyłu)
- dużemu kątowi natarcia i zejścia (30° kąt natarcia i 36° kąt zejścia)
Dacia Duster została opracowana na płycie podłogowej Logana i jest wyposażona w zawieszenie przednie typu Mac Pherson z wahaczem trójkątnym. Wersje 4x4 posiadają wielowahaczowe zawieszenie tylne typu Mac Pherson. Wersje 4x2 są wyposażone w sprężystą oś tylną typu H o programowanej charakterystyce pracy, co pozwala na zwiększenie pojemności bagażnika. Obie wersje posiadają duży skok zawieszenia, co podnosi komfort i zapewnia lepsze własności motoryczne.
Duster 4x4 jest wyposażony w nową 6-biegową skrzynię o bardzo krótkim pierwszym przełożeniu (5,79 km/h przy 1000 o/m). To proste rozwiązanie umożliwia poruszanie się z niską prędkością w nierównym terenie i ułatwia ruszanie z miejsca w przypadku dużego obciążenia lub pod stromą górę.
Umieszczony w dolnej części konsoli centralnej przełącznik 4x4 pozwala kierowcy Dustera na łatwe dostosowanie napędu do swoich potrzeb. Przełącznik umożliwia wybór między trzema trybami:
- Auto: napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. System zapewnia optymalny kompromis między trzymaniem się drogi i przeniesieniem napędu zarówno przy dobrej, jak i złej przyczepności. W normalnych warunkach napędzane są jedynie przednie koła. W przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności, część napędu jest przenoszona na tylną oś. Rozłożenie napędu zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana.
- Lock: kierowca może elektronicznie zablokować system, aby zapewnić rozłożenie napędu na cztery koła. W trybie tym kontrola pracy silnika i układu hamulcowego jest przystosowana do jazdy terenowej. Tryb Lock jest przeznaczony do pokonywania trudnych miejsc i jazdy po drogach nieutwardzonych (nierówny teren, błoto, ziemia, piach).
- 4x2: napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb jest odpowiedni do jazdy po drogach o suchej nawierzchni i dobrej przyczepności. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
Dacia Duster może komfortowo pomieścić do pięciu dorosłych osób. Bagażnik jest również niezwykle pojemny, zwłaszcza biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary samochodu. Jego pojemność wynosi nawet 475 dm³ (w zależności od wersji). Po złożeniu tylnej ławki, Duster oferuje imponującą ilość miejsca na bagaże: nawet do 1 636 dm³ (w zależności od wersji).
W wersji 4x2 i 4x4 auto będzie dostępne z silnikami benzynowym: 1.6 16V 110 KM oraz wysokoprężnymi dCi 85 KM, dCi 110 KM.
Terenowy model Dacii posiada system ABS Bosch 8.1 z korektorem siły hamowania (EBV) oraz system wspomagania nagłego hamowania.
Auto jest pierwszym samochodem marki wyposażonym (w opcji) w niektórych wersjach w układ dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC), system kontroli podsterowności oraz zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR). Opcja ta pozwala na przeniesienie momentu obrotowego w trybie 4x4 w przypadku poślizgu jednego z kół, co zapewnia lepszy rozkład sił napędowych pomiędzy przednimi i tylnymi kołami.
Źródło: Dacia